هایپرلوپ٬ تحولی در عرصه‌ی حمل و نقل

Hypeloop

Elon Musk

الان ماسک٬ مدیر شرکت‌های Space X و تسلا موتورز

شاید کم‌تر کسی فکرش را می‌کرد که حداقل تا ۱۰ سال آینده شرکتی خصوصی بتواند ایده‌های حمل‌ونقل فضایی خود را اجرایی کند و یا حداقل پا بر عرصه‌ی تجاری فضا بگذارد. اما شرکت Space X برخلاف انتظار به عنوان نخستین شرکت خصوصی طلسم دیرینه را شکست و فضاپیمای باری خود به نام «اژدها» را راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی کرد. این الحاق موفقیت‌آمیز٬ بذری از امید را در دل مشتاقان فضا کاشت که ممکن است آن‌ها نیز این فرصت را داشته باشند تا در آینده‌ای نزدیک زمین را از بیرون زمین تماشا کنند.

اما کارگردان این نمایش شگفت‌انگیز کیست؟‌ الان ماسک ۴۲ ساله (Elon Musk) مدیر شرکت‌های ‌Space X و تسلا موتورز است که  اکنون به عنوان یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های علمی در عرصه‌ی فضا محسوب می‌شود. ماسک مانند بسیاری از کارآفرینان برجسته‌ی جهان هنوز شجاعت رویاپردازی دارد٬ بزرگ فکر می‌کند٬ نقشه می‌کشد و به آن عمل می‌کند. به‌تازگی یکی دیگر از ایده‌های خود را این بار در زمینه‌ی حمل و نقل زمینی مطرح کرده است تا دوباره در کانون توجه قرار بگیرد.

 

ماجر از چه قرار است؟

ماسک در یکی از همایش‌هایی که وب‌سایت پاندو‌دیلی در سال ۲۰۱۲ در کالیفرنیا برگزار کرده بود اعلام کرد در فکر پنجمین نوع از انواع مرسوم حمل و نقل است. نوعی وسیله‌ی نقلیه که آب‌وهوا را آلوده نکند٬ تصادف نداشته باشد٬ سرعتش حدود دو برابر سرعت هواپیماهای جت معمولی باشد٬ از کم‌ترین انرژی ممکن بهره‌ بگیرد و در مقابل امکان ذخیره‌ی انرژی را برای فعالیت ۲۴ ساعت داشته باشد. نام هایپرلوپ را برای این پروژه انتخاب کرده بود و  در آن زمان هزینه‌ی ساخت چنین پروژه‌ای را از سان‌فرانسیسکو تا لس‌آنجلس حدود ۶ میلیارد دلار برآورد کرد که این رقم حدود یک‌دهم هزینه‌ی ساخت قطار ریلی پر سرعت در همان مسیر بود. 

collage- hyper

هایپرلوپ چگونه کار می‌کند؟

برای راه‌اندازی چنین پروژه‌ای نیاز به مجاری یا اصطلاحاً تیوب‌ها با محیط ویژه‌ای هست و فرقی نمی‌کند که این تیوب‌ها بالا یا زیر زمین ساخته شوند. سپس قطارهایی درون این تیوب‌ها قرار داده می‌شود که با سرعت متوسط حدود ۹۶۲ کیلومتر بر ساعت مسافران را از سان‌فرانسیسکو به سوی لس‌آنجلس و برعکس می‌برند. این طرح تا این‌جا شبیه به مترویی پرسرعت به نظر می‌رسد اما تفاوت عمده‌ی آن با مترو این است که قطارها یا محفظه‌های حامل انسان‌ها روی ریل حرکت نمی‌کنند بلکه آن‌ها درون تیوب‌هایی با خلاء جزئی  و روی لایه‌ای از هوا با کمک تعلیق نیروی الکترومغناطیسی حرکت خواهد کرد. طرحی که پیش از این در وکترین‌ها Vactrain دیده شده بود. همچنین در طول محفظه‌ها موتورهای القایی خطی تعبیه شده است که تا سرعت را در هر مقطع به‌اندازه ی مطلوب افزایش یا کاهش دهد. ماسک معتقد است که فراهم کردن تیوب خلاء کار دشواری است و کافی است که نشتی کوچکی صورت بگیرد تا کل سیستم از کار بیفتد. 

Hyperloop Tube

چرا هایپرلوپ؟

الان ماسک در یکی از گفت‌وگوهای‌اش اعلام کرده بود که علاقه‌مند است تا به ۳ زمینه‌ی علمی که ممکن است آینده ی بشری را تحت تأثیر خود قرار بدهد ورود کند. این سه زمینه‌ی علمی عبارتند از : اینترنت٬ فضا و انرژی پاک. او تقریباً  در همه‌ی زمینه‌ها به موفقیت‌های فراوانی دست پیدا کند؛ از وب‌سایت و سامانه‌ی معروف پی‌پال PayPal گرفته تا شرکت Space X و تسلا موتورز همگی بسیار شاخص وچشم‌گیرند. طرح هایپرلوپ را می‌توان در زمره‌ی انرژی‌های پاک قرار داد که به گفته‌ی ماسک برای اجرایی کردن نیاز به ۷-۱۰ سال زمان نیاز است. این طرح برخلاف طرح‌های پیشین ماسک «منبع باز» یا Open Source است و فقط به‌صورت اولیه در بازه‌ی زمانی حدود ۹ ماهه به دست گروهی غیررسمی از مهندسان تسلا موتورز و Space X طراحی شد. ماسک گفته است که دیگران نیز می‌توانند ایده‌های خود را به این طرح اضافه کنند و هایپرلوپ طرحی ثبت شده نیست.  

او همچنین معتقد است که اگر این طرح اجرایی  شود هزینه‌ها به طور قطع کاهش خواهند یافت و برای مثال قیمت بلیت قطار سان‌فرانسیسکو تا لس‌آنجلس به ۲۰ دلار کاهش پیدا خواهد کرد. 

درباره نویسنده

173مطلب نوشته است .

mziyazi@gmail.com

  • علی

    ابرچنبر نام جایگزین خوبی به جای هایپرلوپ

تمام حقوق این سایت برای © 2017 كانوت. محفوظ است.
Powered by Persian Wordpress