هنر عکاسی نجومی (بخش ۴ – پایانی: تنظیمات دوربین و ترکیب‌بندی)

slideshowImage-3_0512

نوشته‌ی: مارک گی (Mark Gee)

ترجمه‌ی: سمیرا صحرانورد

 

ISO

دوربین‌های مدرن DSLR به ISOهای بالا مجهز شده‌اند که برای عکاسی نجومی مناسب است‌، با داشتن ایزوهای بالا دوربین می‌تواند ستاره‌هایی بیش از آن‌چه چشم غیرمسلح می‌بیند، ثبت کند. ایزو در عکاسی دیجیتال حساسیت سنسور تصویرتان را در دوربین اندازه‌گیری می‌کند. هرقدر ایزوی بالاتری داشته باشید، سنسور حساسیت بیشتر و گسترده‌تری در عکس شما دارد. تنها اشکال آن است که هرچه ایزوی بیشتری داشته باشید، نویز بیشتری در عکس به وجود می‌آید و این اشکال با noise reduction  (کاهنده‌ی نویز) اصلاح خواهد می‌شود. مادامی که در تاریکی عکاسی می‌کنیم می‌خواهیم بیشترین ایزوی ممکن را استفاده کنیم و کم‌ترین نویز را داشته باشیم چراکه نمی‌توانیم همه‌ی آن‌ها را با کاهنده‌ی نویز کنترل کنیم. برای من در Canon 5D MarkIII  این مقدار در میانه است و ایزوی ۳۲۰۰ و ۶۴۰۰ دارم. این مقدار در دیگر دوربین‌ها متفاوت است و شما نمی‌توانید ایزوی خود را خیلی بالا ببرید اما امتحان کردن این موضوع ارزش آن را دارد که بدانید بدون ایجاد تزلزل در تصویرتان ایزو را چه مقدار می‌توانید افزایش دهید.

تراز سفیدی

 فرآیندی است برای از بین بردن رنگ‌های ناخواسته پخش شده و در ازای آن عکسی با سفیدی طبیعی تحویل می‌دهد. این ویژگی در منابع نوری گوناگون متفاوت است، به همین خاطر مهم است که به طور دستی در عکاسی نجومی آن را تنظیم کنید. برخی از عکاسان نجومی وایت بالانس(تراز سفیدی) را روی یکی از گزینه‌های از پیش تعیین شده روی دوربین خود تنظیم می‌کنند، به طور مثال: «نور روز»، و بعد آن را در مرحله‌ی ویرایش طبیعی می‌کنند، وقتی در حالت خام (Raw) عکاسی می‌کنید این کار شاید خوب باشد. اگر در حالت JPEG عکاسی می‌کنید(که برای عکاسی نجومی شب توصیه نمی‌شود) نیاز دارید که تراز سفیدی خود را تا جای ممکن روی حالت مناسب تنظیم کنید که مستلزم این است که به‌طور دستی تنظیم شود. برای عکاسی نجومی، این مقدار بین ۳۲۰۰k و ۴۸۰۰K متفاوت است که به شرایط نوری بستگی دارد. می‌توانید از حالت تنگستن برای زمانی‌که حدودا ۳۲۰۰k هست، استفاده کنید.

slideshowImage-2_0913

از چه تنظیماتی باید استفاده کنم؟

برای این موضوع فاکتورهای گوناگونی وجود دارد و بیشتر به نوع دوربین و لنزی که استفاده می‌کنید و این‌که چه مقدار محیط عکاسی شما تاریک است بستگی دارد. به‌طور مثال، من با Canon 5d MarkIII و لنز ۱۴ میلی‌متری با f/2.8 عکاسی می‌کنم بنابراین در محیط آسمان تاریک تنظیمات نمونه‌ی من نوردهی ۳۰ ثانیه‌ای، دیافراگم ۲.۸ و ایزوی ۳۲۰۰ خواهد بود. این تنظیمات، برای شما بسته به محیطی که عکاسی می‌کنید و ابزارهایی که استفاده می‌کنید متفاوت است و تا زمانی‌که به نتیجه‌ای برسید که شما را راضی کند این چیزی است که شما نیاز به آزمایش دارید.

ترکیب‌بندی                                          

در عکاسی نجومی منظره باز، مهم نیست چقدر آسمان شب تماشایی است، اگر می‌خواهید تصویری که در انتها به دست می‌آورید با تصاویر بقیه متفاوت باشد ترکیب منظره با آسمان زیباییِ کار شما را نشان می‌دهد. با تنظیمات درست، هرکسی می‌تواند دوربین را نشانه برود و تصویری خوب از آسمان شب بگیرد. اما تفاوت بین تصویری خوب و تصویری عالی معمولاً در ترکیب‌بندی است.

ترکیب‌بندی چیزی است که به‌طور طبیعی در افرادی که دیدی هنری داشته باشند وجود دارد اما دیگران در تلاش برای درک آن هستند و نمی‌توانند به ترکیب‌بندی مناسبی دست یابند مگر این‌که جلوی چشم آن‌ها ظاهر شود. خوشبختانه قوانینی ساده برای کمک به افرادی که نمی‌توانند ترکیب‌بندی را ببینند وجود دارد و اگر شما آگاه باشید و عکاسی خود را بر پایه‌ی این اصول برنامه‌ریزی کنید، ترکیب‌بندی به‌طور طبیعی در شما به وجود خواهد آمد. در زیر تعداد اندکی از این قوانین را می‌بینید:

قانون یک‌سوم: قانونی ا‌ست که برپایه‌ی تقسیم عکس به سه قسمت (چه افقی و چه عمودی) است و بهترین ترکیب‌بندی رابه شما می‌دهد.

نقطه‌ی توجه: یک عکس، بدون نقطه‌ی توجه نمی‌تواند نظر ببینده را برای مدت طولانی جلب کند. می‌تواند به سادگی یک درخت در پیش زمینه‌ی تاریک آسمان شب باشد یا راه‌شیری که در افق منظره‌ی کوهستانی به سمت پایین کشیده شده است.

مطمئن شوید که خط افق شما مستقیم است. مگر این‌که عمداً بخواهید دوربین خود را در حالت خط مورب بگذارید، در هر نوع از عکاسی نجومی، بسیار مهم است که از مستقیم بودن خط افق خود اطمینان حاصل کنید. این قانون هم‌چنین در عکاسی نجومی منظره باز هم صدق می‌کند اگر خط افق در عکس خود دارید.

slideshowImage-4_0512

پردازش دیجیتال

این موضوع در نوع خود می‌تواند آموزشی باشد، بنابراین من زیاد تخصصی وارد آن نمی‌شوم و به‌طور خلاصه درباره‌ی این موضوع صحبت می‌کنم.

قبل از این‌که ما دوربین‌های دیجیتال داشته باشیم، تصاویر در اتاق تاریک با مواد شیمیایی و کاغذهای عکاسی پردازش می‌شدند. اکنون در عصر دیجیتال، آن پردازش‌ها در کامپیوتر انجام می‌شود. دقیقاً مشابه همان پردازش‌ها نیست اما می‌توانید از فرآیند و تکنیک‌های اتاق تاریک مانند داجینگ و سوزاندن در کامپیوتر استفاده کنید. نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ، لایت‌روم و Aperture آزادی عمل بیشتری در تکنیک‌های پردازش عکس‌ها در اختیارتان می‌گذارند، مخصوصاً زمانی‌که از فرمت Raw استفاده می‌کنید. این برای عکاسی نجومی عالی است چرا که می‌توانید روی عکس کنترل زیادی داشته باشید. اما یادتان باشد که مانند شمشیری دو لبه است و برای خودم پیش آمده است که بعضی از ویرایش‌های تصاویر نجومی با میدان دید باز را فراتر از طبیعی دیدم. اما ترجیح می‌دهم تصاویر نجومی‌ام را تا آن‌جا که ممکن است طبیعی نگه دارم و آن‌ها را طوری ویرایش کنم که واقعاً در طول شب همان صحنه را دیده‌ام و به‌همین علت لازم است که از طبیعی‌بودن تراز سفیدی مطمئن شوم و روشنایی و وضوح را بیش از حد بالا نبرم و باید هاله‌های نورانی را در لبه‌ها رها کنم. اما مهم این است که در طول ساخت یک عکس نجومی با کیفیت، پردازش‌های خود را کنترل کنید.

تمام این نکات در تکنیک‌های دوربین به خوبی اجرا می‌شود، بنابراین تمام آن چیزی که در حین پردازش عکس نجومی باید انجام شود این است که تراز سفیدی در حالت مناسب باشد، نور را اگر نیاز است درست کنید، نقاط سفید را تنظیم کنید، مقداری کنتراست اضافه کنید و نویز را با کاهنده‌ی نویز کنترل کنید. با همه‌ی این‌ها، ممکن است عکس خود را خیلی مصنوعی ببینید. در پایان، پردازش امری کاملاً شخصی است و نوع پردازش هر شخص با شخص دیگر متفاوت خواهد بود. من تنها نظر شخصی خودم و نکاتی را که باید درباره‌ی آن‌ها جست‌وجو کنید، بیان کردم.

و به عنوان حرف آخر، ما با وجود آلودگی نوری نمی‌توانیم تصاویر خیره‌کننده‌ای از آسمان شب بگیریم بنابراین من فکر می‌کنم که یکی از بهترین راه‌ها تعلیم مردم در خصوص آلودگی نوری است و تفاوت بین آسمان شهری با آلودگی نوری و آسمانی تاریک با اندک یا هیچ‌گونه آلودگی نوری را به آن‌ها نشان دهیم. من برای نمایش آن از عکاسی گذر زمان (تایم‌لپس) استفاده می‌کنم و ساعت‌های بسیاری را در موقعیت‌های نوری گوناگونی می‌گذرانم تا این فیلم را عکس‌برداری کنم. 

(تمام تصاویر متعلق به نویسنده است. www.theartofnight.com)

درباره نویسنده

179مطلب نوشته است .

canot.ir@gmail.com

تمام حقوق این سایت برای © 2017 كانوت. محفوظ است.
Powered by Persian Wordpress