اینفوگرافی: تلسکوپ فضایی هابل

تلسکوپ هابل بیش از ۲۲ سال است که دیدگاه ما را از کیهان دگرگون کرده است. تا پیش از آن فقط می‌توانستیم به ۶ میلیارد سال پس از انفجار بزرگ نگاه کنیم و نه دورتر. این تلسکوپ فضایی با اپتیک پیشرفته‌ی زمان خود  و تعمیر و تکمیل‌تر شدنش، عمق نگاهمان به کیهان را دوبرابر کرد و شاهکارهای زیادی خلق کرد.

هابل با آینه ۲/۵ متری خود از خیلی از تلسکوپ‌های زمینی که زیر جوّ سنگین زمین محبوس شده‌اند، بهتر کار می‌کند. این ساخته‌ی دست ناسا، همانطور که توانست پرسش‌های بسیاری پاسخ بگوید، خود نیز پرسش‌های بیشتری مطرح کرد که تئوری‌ها جدیدی از پی آن مطرح شد . از مهمترین دستاورد‌های آن می‌توان به تصحیح فاصله‌ی دقیق تا متغیرهای قیفاووسی برای اندازه گیری دقیق‌تر ثابت هابل اشاره کرد، همان پارامتری که آهنگ انبساط کیهان را تعیین می‌کند، تا سن کیهان با دقت بسیار بیشتری بدست آید. تحقیق درباره‌ی ابرنواخترها، سیاهچاله‎‌ها، دنباله‌داران و شهاب‌سنگ‌ها و کمک به دانشمندان برای اثبات وجود ماده‌ی تاریک و تخمین سنّ عالم از جمله کارهای هابل تاکنون است که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

 این دور بین غول پیکر دیگر به پایان عمر خود نزدیک می‌شود. تلسکوپی که قرار نبود بیش از ده سال عمر کند، انتظار می‌رود پس از تعمیر سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۴ و در خوشبینانه‌ترین حالت، تا سال ۲۰۲۰ به فعالیتش ادامه دهد.

این اینفوگرافی متعلق به ناسا است و کانون نجوم مدرسه‌ی راهنمایی علوی و مدرس‌شان سید محمدرضا ایزدپناه آن‌را ترجمه و داخل‌نویسی کرده‌اند.

مدیر

www.canot.ir کانوت

0 دیدگاه

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.