شرکت اسپیس ایکس نسخه آزمایشی اینترنت ماهواره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای بتا را برای استفاده عموم راه‌اندازی می‌کند

 شرکت اسپیس ایکس نسخه آزمایشی اینترنت ماهواره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای بتا را برای استفاده عموم راه‌اندازی می‌کند

اسپیس‌ایکس برای تست نسخه بتا آزمایشی استارلینک، اقدام به ارسال دعوتنامه‌های ایمیلی کرده است، استارلینک، همان خدمات اینترنت ماهواره‌ای این کمپانی در آینده‌ای نه چندان دور است.
افرادی که علاقمندی خود را برای استفاده از این سرویس در وب‌سایت استارلینک ثبت کرده بودند، از هفته گذشته دعوتنامه‌هایی برای پیوستن به نسخه آزمایشی بتا، به نام «بتا بهتر از هیچ» را دریافت کردند. کاربران برای استفاده از این سرویس اینترنتی باید تجهیزات زمینی استارلینک را به مبلغ ۴۹۹ دلار خریداری کنند و سپس ماهانه مبلغ ۹۹ دلار برای خدمات فعال¬سازی بپردازند.
از ماه می ۲۰۱۹ کمپانی اسپیس‌ایکس گروه‌های حدود 60 ‌تایی از ماهواره‌های خدمات اینترنتی استارلینک را پرتاب کرده است. این پرتاب‌ها با هدف ساخت مجموعه‌ای شامل هزاران ماهواره کوچک با پهنای باند بزرگ در حال انجام است. به گفته‌ی نمایندگان اسپیس‌ایکس، این شبکه قابلیت پوشش جهانی اینترنت از فضا را خواهد داشت.

 

تصویری از شصت ماهواره شرکت اسپیس‌ایکس به دور زمین، قبل از قرارگیری در مدارعملیاتی (امتیاز تصویر: اسپیس ایکس)

در دعوتنامه ارسالی قید شده است که سرعت اینترنت از ۵۰ تا ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه نوسان دارد.
تاخیر زمانی بین ۲۰ تا ۴۰ میلی‌ثانیه نیز طی چندماه آینده وجود خواهد داشت زیرا مشغول ارتقا و بهبود سیستم‌های استارلینک هستند.
در حال حاضر نزدیک به ۹۰۰ ماهواره استارلینک در مداردر حال گردش هستند. این شرکت قصد دارد ماهواره‌های بیشتری را به فضا بفرستد و پایگاه‌های زمینی بیشتری را برای دریافت سیگنال این ماهواره‌ها بسازد که این باعث بهبود سرعت، کاهش تاخیرزمانی و زمان کارایی خواهد شد. براساس ایمیل ارسالی، این شرکت انتظار دارد تا تابستان ۲۰۲۱ ، میزان تاخیر زمانی (مقدار زمانی که طول می‌کشد تا سیگنال از ماهواره به کاربر برسد) به ۱۶ تا ۱۹ میلی‌ثانیه کاهش پیدا کند.
‎‌‌‌‌‌‌‌اسپیس‌ایکس همچنین یک برنامه¬ قابل نصب بر روی گوشی‌های موبایل اندروید و اپل منتشر کرده است که به کاربران نسخه¬ بتا برای نصب و مدیریت خدمات کمک می‌کند. تجهیزات زمینی استارلینک که کاربران باید خریداری کنند شامل یک ترمینال کاربری آرایه‌ای مرحله‌ای یا یک بشقاب ماهواره‌ ای کوچک، یک سه پایه نصب شده برای ترمینال کاربری و یک روتر Wi-Fi است.
اسپیس‌ایکس در حال حاضر کاربرهایی را هدف قرار داده است که ساکن شمال آمریکا و جنوب کانادا هستند؛ جایی که سیستم استارلینک از پوشش ماهواره‌ای بهتری برخوردار است. مشترکان اسپیس ایکس ساکن در واشنگتن و ویسکانسن، در Reddit از دریافت ایمیل کمپانی خبر دادند.
نوشته یکی از کاربران ردیت: «ایمیل را در ساعت ۷:۳۸ شب دریافت کردم. من ساکن شرق واشنگتن هستم. سفارشم را تحویل گرفتم که پس از حمل و نقل (50 دلار) و مالیات، تقریباً به 600 دلار رسید. سپس مجبور شدم سفارش دوم را به مبلغ ۱۰۰ دلار برای پایه‌ی ‌خط‌‌ الراس ثبت کنم.» کاربر دیگری نوشته است: «ارزشش را داشت.”
کاربر:‌ «ویدیوی جعبه‌گشایی استارلینک …. سرعت پیشنهادی تا ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه و تاخیر زمانی ۲۰ میلی ثانیه و بابت همه اینها، هزینه اشتراک ماهیانه 99 دلار! معامله بسیار خوبی است. اگر در وسط ناکجاآباد زندگی می‌کنید، روزانه ۳/۳ دلار برای اینترنت بسیار عالی است.»
کیت استاندارد راه‌اندازی استارلینک شامل یک سه‌ پایه برای پایانه کاربری است. با این حال، اسپیس‌ایکس دو نوع پایه¬ی قابل نصب بر روی سقف به نام‌های پایه¬ی خط الراس و پایه¬ی آتشفشان را در قبال مبلغی اضافه‌تر، به کاربران ارائه می¬دهد. پایانه‌های استارلینک شامل موتورهای خودگردان برای داشتن بهترین زاویه¬ی دید هستند؛ به این معنی که بشقاب‌ ماهواره را می¬توان در هر جایی با یک دید واضح از آسمان نصب کرد.
اسپیس ایکس مشخص نکرده است که چه تعداد ایمیل دعوتنامه ارسال شده؟ و اینکه آیا قیمت‌گذاری‌ها در زمان استفاده عمومی تغییر خواهند کرد یا خیر؟
اگر شما هم به خدمات اینترنتی مبتنی برفضا علاقه‌مند هستید، می‌توانید برای دریافت خبرنامه از طریق ایمیل در سامانه اسپیس‌ایکس به آدرس Starlink.com ثبت نام کنید.

منبع: space.com/spacex-invites-starlink-internet-beta-testing

مدیر

www.canot.ir کانوت

0 دیدگاه

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید