نمونه‌ی اولیه‌ی استارشیپ اسپیس ایکس، بالاخره به پرواز درآمد

 نمونه‌ی اولیه‌ی استارشیپ اسپیس ایکس، بالاخره به پرواز درآمد

نمونه‌ی اولیه‌ی نسل جدید استارشیپ اسپیس ایکس، که قابلیت پرتاب مجدد را هم دارد، پس از ماه ها تاخیر و بررسی نقص‌های فنی، در چهارم آگوست از پایگاه تگزاس پرتاب شد تا هاپ‌تست‌ را با موفقیت پشت سر گذاشته باشد. حامل SN5 استارشیپ که از تک موتور راپتور قدرت می‌گیرد، کمی قبل از ساعت ۸ صبح از سایت شرقی اسپیس ایکس واقع در بوکا چیکای تگزاس، به فضا فرستاده شد.

قرار بود که ارتفاع آن به 150 متر برسد، با این حال اسپیس ایکس ارتفاع دقیق را فاش نکرد. استارشیپ پس از طی مسافت کوتاهی به پهلو، پس از ۴۵ ثانیه روی باند فرود آمد. هنگام فرود هر ۶ پایه‌ی دور موتور، روی زمین آرام گرفتند. به نظر می رسد که این تست با مشکلات کوچکی هم روبه‌رو شده بود. شرکت اسپیس ایکس ویدئویی را از این پرتاب منتشر کرد که نشان می‌داد به هنگام صعود، خرده‌ریز‌هایی به اطراف پراکنده شده و ظاهرا در زمان فرود هم موتور راپتور آتش گرفته بود. به هر حال، هیچ‌یک‌ نتوانستند خللی در روند پرتاب ایجاد نمایند.

ایلان ماسک، مدیر شرکت اسپیس ایکس، نسبت به پروسه‌ی پرتاب، ابراز خشنودی کرد. کمی پس از توفیق در این آزمایش، طی توییت های متعددی، با اشاره به هدف بلند مدت خود در تبدیل انسان ها به موجوداتی چند سیاره ای، عنوان کرد: ” رویای فتح مریخ برایم دست یافتنی تر شده است. روز به روز به خواسته ام نزدیک تر می شوم”!

ایلان ماسک برای تست این پرتاب، کمی از زمان‌بندی‌ای که شهریور سال قبل ارائه کرده بود، عقب بود. او در همایشی با اشاره به این نکته که این نمونه‌ی اولیه به عنوان مارک ۱ شناخته خواهد شد، خاطر نشان کرد: `این راکت طی یکی دو ماه آینده، باید به سلامت از روی زمین بلند شود، حدودا ۲۰ کیلومتر را بپیماید و با موفقیت هم فرود بیاید.” با این وجود ، در نوامبر گذشته، تست نمونه‌ی اولیه با شکست روبه‌رو شد. سه نمونه‌ی بعدی استارشیپ هم در تست های بعدی با ناکامی مواجه شدند. حامل SN4 پس از تست احتراق درجا، در ۲۴ می منفجر شد.

ماسک پس از گردهمایی سال گذشته، قول داد که سال بعد در همین تاریخ، این وسیله را به مدار برساند. او عنوان کرد : “شاید دیوانگی به نظر بیاید ولی هدف ما اینست که در بازه‌ی زمانی کمتر از ۶ ماه به مدار برسیم. اسپیس ایکس همزمان با آن گردهمایی، با انتقاداتی از سوی ناسا روبه‌رو شد به این دلیل که به جای توجه بیشتر به کرو دراگون، تمام هوش و حواسش را به استارشیپ معطوف کرده بود. جیم بریدنستین، سرپرست ناسا، یک روز قبل از آن همایش توییتی زد و آشکارا نگرانیش را ابراز نمود و گفت‌: “پروژه‌ی تبلیغاتی کرو دراگون، سال هاست که چشم انتظار موفقیت است. ناسا انتظار دارد که همان مقدار شور و اشتیاق را در سرمایه‌گزاری های مالیات دهندگان آمریکایی ببیند. اکنون زمان نتیجه گیری است”.

اسپیس ایکس هم با پرتاب موفقیت آمیز DEMO-2 دو فضانورد را به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام کرد و آن‌ها را پس از ماموریتی دو ماهه، صحیح و سالم به آغوش خانواده‌هایشان بازگرداند! بریدنستین در مراسم الینگتون فیلد که در تاریخ دوم آگوست در مرکز فضایی جانسون برگزار شد، خشنودی خود از این مأموریت، اینگونه ابراز داشت: “ایلان، باید اعتراف کنم که کارت فوق العاده بود. واقعا ورای انتظارات ما عمل کردید!”

ماسک درباره‌ی این رویداد بی‌نظیر، گفت:پرتاب DEMO-2 آغازی خواهد بود در عصر نوین اکتشافات فضایی! که به طور حتم ماجراجویی‌های بعدی در ماه و مریخ هم جزیی از آنها خواهد بود. در نظر داریم رهسپار ماه شویم و پایگاهی را در آنجا بنا کنیم. نژاد بشر را به مریخ می‌فرستیم و گونه ای چند سیاره ای تحویل می دهیم”.

اسپیس ایکس جزییات تست های بعدی را منتشر نکرده؛ با این حال “محدودیت های پرتاب فضایی در سازمان هوانوردی فدرال” تا تاریخ ۶ آگوست از هاپ تست‌ها حمایت می کند. ماسک طی توییتی اعلام کرد: “چند تست هاپ را انجام می دهیم تا فرایند پرتاب با فلپ ‌بدن امکان پذیر گردد.”

 

منبع: spacenews.com/spacex-starship-prototype-finally-flies

مدیر

www.canot.ir کانوت

0 دیدگاه

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید