علت ریزش آب دهان چیست؟

 علت ریزش آب دهان چیست؟

ریزش آب دهان یکی از عارضه‌هایی بوده که افراد زیادی درگیر آن هستند، بخصوص در بزرگسالان این امر بسیار رایج بوده و اغلب دلیل آن هم یک بیماری زمینه‌ای است و گاها هم یک علت ساده بهانه ریزش آب دهان است. آیا شما تا به حال ریزش آب دهان را بخصوص در حین خواب تجربه کرده‌اید؟ می‌دانید که دلیل ماجرا چیست؟ ریزش آب دهان که با نام Drooling در انگلیسی شناخته می‌شود عارضه‌ای بوده که به دلیل ترشح بیش از اندازه بزاق اتفاق می‌افتد. حالا باید دید که چرا غدد بزاقی، بزاق بیشتری تولید می‌کنند. در ادامه این مطلب بیشتر در مورد این موضوع و راه‌کارهای درمان آن صحبت می‌کنیم. همراه ما باشید.

ریزش آب دهان یعنی چه؟

ریزش آب دهان به معنی جاری شدن بزاق خارج از دهان است. معادل انگلیسی این عارضه Drooling است. اغلب اوقات دلیل این ماجرا عضلات ضعیف، تولید بیش از اندازه بزاق یا برخی مشکلات زمینه‌ای هستند. مسئله تولید بیش از اندازه بزاق در دنیای پزشکی با معادل انگلیسی Hypersalivation شناخته می‌شود.

دقت کنید تعداد غدد بزاقی موجود در دهان ما 6 عدد بوده که این غدد در قسمت‌های مختلفی از جمله کف دهان، گونه‌ها و در نزدیکی دندان‌ها قرار گرفته‌اند. این غدد موظف هستند روزانه حدود 2 تا 4 پیمانه بزاق تولید کنند. در نتیجه زمانی که میزان بزاق تولید شده بیشتر از این مقدار باشد بدون شک فرد ریزش آب دهان را تجربه خواهد کرد.

موضوعی که باید به یاد داشته باشید این است که ریزش آب دهان در خردسالان و نوزادان امری کاملا طبیعی است، به این خاطر که در سال‌های اولیه زندگی کودک هیچ کنترلی بر روی ماهیچه‌های خود ندارد و البته که این عضلات هنوز به قوت کامل خود نرسیده‌اند. علاوه بر این‌ها در بازه‌ای که کودکان وارد سن دندان درآوردن می‌شوند هم ریزش آب دهان بسیار رایج بوده و اغلب اوقات اطراف دهان آن‌ها مرطوب است.

علاوه بر تمامی مواردی که بالاتر گفتیم تجربه ریزش بزاق در حین خواب هم یکی از مشکلاتی بوده که اغلب بزرگسالان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و امری رایج است.

علت ریزش آب دهان چیست؟

و اما می‌رسیم به بررسی علت ریزش آب دهان. به نظر شما دلیل اصلی این ماجرا چیست؟ به یاد داشته باشید که فاکتورهای زیادی در ریزش آب دهان تاثیر دارند. در واقع هر چیزی که مشکلات بلع، ضعف عضلانی ماهیچه‌های دور دهان و همچنین تولید بزاق را به چالش بکشد می‌تواند در نهایت منجر به ریزش آب دهان شود. اجازه دهید در ادامه بیشتر در مورد این موضوع صحبت کنیم.

  • سن: ریزش آب دهان در نوزادان تا 2 سال اول زندگی کاملا طبیعی است. به این خاطر که در این سن هنوز ماهیچه‌های اطراف دهان قوی نشده‌اند. به علاوه اینکه این ریزش آب دهان در دورانی که کودک دندان درمی‌آورد بیشتر هم می‌شود.
  • رژیم غذایی: برخی مواد خوراکی و غذایی می‌توانند تولید بیش از اندازه بزاق را تحریک کنند. از این موارد می‌توانیم به مواد غذایی اسیدی، مانند برخی میوه‌ها و همچنین غذاهای قندی اشاره کنیم.
  • بیماری‌های زمینه‌ای: برخی بیماری‌های زمینه‌ای هستند که در نتیجه آن بزاق بیشتری تولید می‌شود یا اینکه ماهیچه‌های دور دهان ضعیف می‌شوند یا حتی فرد مشکلات بلع را تجربه می‌کند. از این موارد می‌توانیم به آلرژی‌ها، رفلاکس اسید معده، مسمومیت، استفاده از برخی داروهای خاص، عوارض جانبی بارداری، آدنوئید متورم، سینوزیت، گلو درد، عفونت و… اشاره کنیم.
  • اختلالات عصبی: برخی اختلالات عصبی هستند که در نتیجه آن فرد ممکن است ریزش آب دهان را تجربه کند. از این موارد می‌توانیم به سکته، فلج مغزی، بیماری پارکینسون، سندروم داون، مولتیپل اسکلروزیس و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک اشاره کنیم.

علائم و نشانه‌های ریزش آب دهان کدام‌اند؟

اصلی‌ترین نشانه ریزش آب دهان، جاری شدن بزاق بدون هیچ کنترلی بر روی آن است. همان‌طور که بالاتر هم گفتیم این اتفاق در حین خواب هم بسیار رایج است. دقت کنید زمانی که ریزش آب دهان را در خواب تجربه می‌کنید علت آن می‌تواند آپنه خواب، وضعیت خوابیدن یا دندان قروچه باشد که معادل انگلیسی آن Bruxism است. اگر در این زمینه به اطلاعات بیشتری نیاز دارید سری به سایت درمانکده بزنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنند؟ یا اینکه اصلا باید به متخصص مراجعه کنند؟ خب، در صورتی که ریزش آب دهان ناشی از سن (دوران کودکی) یا وضعیت خوابیدن باشد نیازی نیست به پزشک مراجعه کنید. اما در صورتی که این آبریزش ناشی از بیماری زمینه‌ای است در این حالت می‌توانید وضعیت خود را با یک پزشک در میان بگذارید. همچنین توصیه می‌کنیم اگر شدت ریزش آب دهان به قدری است که روی لباس می‌ریزد یا اینکه کیفیت زندگی و همچنین اعتماد به نفس شما را تحت تاثیر قرار داده حتما در این زمینه با متخصص مشورت کنید. به این خاطر که گاها با برخی روش‌های ساده می‌توان جلوی این امر را گرفت.

راه‌کارهای درمانی ریزش آب دهان

وقتی که ریزش آب دهان به دلیل سن پایین فرد و دوران کودکی باشد هیچ راه‌کار درمانی در میان نیست. به علاوه اینکه افرادی که در حین خواب ریزش آب دهان را تجربه می‌کنند به راحتی می‌توانند با تغییر وضعیت بدن خود از این امر جلوگیری کنند. اما همیشه هم همه چیز به این سادگی نیست. گاهی اوقات همان‌طور که گفتیم ریزش آب دهان شدت بیشتری داشته و می‌تواند فعالیت‌های روزانه را سخت یا غیرممکن کند. به علاوه اینکه در صورت عدم درمان می‌تواند عوارض دیگری مانند ذات الریه را به همراه داشته باشد. به این خاطر که این بزاق اضافی ممکن است به سمت ریه‌ها رفته و عملکرد این ارگان را کاملا مختل کند. جدای از این‌ها از شایع‌ترین روش‌های درمانی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم. دقت کنید که این روش‌ها با توجه به شدت عارضه، سن بیمار و وضعیت بالینی او دنبال می‌شوند:

  • جراحی
  • پرتو درمانی
  • حرکت درمانی
  • تزریق بوتاکس
  • استفاده از دارو
  • درمان بیماری‌های زمینه‌ای
  • و درمان مشکلات دهان و دندان

سخن پایانی

همان‌طور که دیدید ریزش آب دهان در کودکان امری رایج است، بخصوص در دورانی که دندان‌ها در حال رشد هستند. اما زمانی که بزرگسالان این امر را تجربه می‌کنند ماجرا کمی متفاوت است. این اتفاق در بزرگسالان می‌تواند نشان‌دهنده یک وضعیت جدی‌تر باشد یا تنها یک دلیل ساده داشته باشد. به هر حال به منظور بررسی وضعیت خود بد نیست که در این زمینه با پزشک مشورت کنید. اگر به دنبال پزشک خوب هستید می‌توانید از درمانکده کمک بگیرید. درمانکده علاوه بر داشتن یک مجله پزشکی بروز دارای لیست کاملی از متخصصین بوده که راه ارتباطی با آن‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. از متخصص ارتوپدی گرفته تا فوق تخصص مغز و اعصاب و…

مدیر

www.canot.ir کانوت

0 دیدگاه

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید