گاز و گرد و غبار و لیزرهای قدرتمند

 گاز و گرد و غبار و لیزرهای قدرتمند

در نگاه اول شاید این تصویر ترسناک به نظر برسد. پرتوهای زیاد نور که شبیه یک سلاح بزرگ کیهانی است. اما خوشبختانه این طور نیست. این تصویر رصد خانه جنوبی اروپا است که ترکیبی از گاز و گرد و غبار و لیزرهای قدرتمند را نشان می‌دهد.
سحابی کارینا، از بزرگ‌ترین سحابی‌های آسمان شب نیمکره جنوبی، یک هدف تحقیقاتی مناسب برای تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) رصدخانه جنوبی اروپا است. در این تصویر، سحابی به شکل ابر صورتی خیره‌کننده‌ای در یک آسمان صاف بر فراز رصدخانه پارانال متعلق به رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی ظاهر شده است؛ جایی که تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) قرار دارد. سحابی کارینا ابر وسیعی از گاز و غبار است. این گاز یونیزه شده و توسط ستاره‌های درون خودِ سحابی درخشان می‌شود.
تأسیسات نوری پیشرفته که در یکی از تلسکوپ های یگانه 8/2 متری(UT) از VLT نصب شده است، در اینجا به طور کامل فعال است. پرتوهای لیزر نارنجی رنگ از UTها به جو منتقل می‌شوند و ذرات سدیم را برانگیخته می‌کنند و باعث درخشش آنها می‌شوند. این عمل باعث ایجاد ستاره‌های مصنوعی می‌شود که می‌تواند برای اندازه‌گیری اثرات تاری ناشی از جو زمین استفاده شود که بعدا توسط تلسکوپ اصلاح می‌شوند.

اعتبار تصویر: ESO

مدیر

www.canot.ir کانوت

0 دیدگاه

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید