ده ستاره‌ی پرنور آسمان : (۳) آلفای قنطورس

 ده ستاره‌ی پرنور آسمان : (۳) آلفای قنطورس

به سومین ستاره‌ی درخشان آسمان رسیدیم.

نام‌های دیگر

رِجل- رِجل قنطورس

فاصله (سال نوری)

۴/۳۷سال نوری

صورت فلکی

قنطورس

قدر ظاهری

۰/۳-

رده‌ی طیفی

G

قدر مطلق

۴/۳

آلفای قنطورس یک تک‌ستاره نیست بلکه جزو یک مجموعه‌ی سه‌تایی، نزدیک‌ترین منظومه‌ی ستاره‌ای به خورشید، به شمار می‌رود؛ آلفای قنطورس A، آلفای قنطورس B و  پروکسیما قنطورس. به‌رغم اینکه آلفای قنطورس سومین ستاره‌ی درخشان آسمان شب است ولی اگر این ستاره را در دنیای قدر مطلق‌ها قرار دهیم فقط یک ستاره‌ی معمولی و کم‌نور است. اگر به عدد فاصله‌ی آن از زمین نگاه کنید متوجه می‌شوید چرا این ستاره پرنور است؛ درست خواندید فاصله‌اش از ما فقط ۴/۳۷ سال نوری است.

آلفای قنطورس A و B را در این تصویر بی‌نظیر که فضاپیمای کاسینی از میان حلقه‌های زحل  ثبت کرده است بینید.

 آلفای قنطورس نزدیک‎ترین ستاره‌ی بارز به ما است ولی پروسیکمای قنطورس که به متعلق به همین مجموعه است کمی به ما نزدیک‌تر است. اگرچه که پروکسیمای قنطورس که نزدیک‌ترین همدم خورشید محسوب می‌شود از دو ستاره دیگر کمی فاصله‌ی دارد ولی تحقیقات اخیر دانشمندان نشان داده است این ستاره از نظر فیزیکی و گرانشی هنوز با آن دو مربتط است. درواقع پروکسیمای قنطورس ستاره‎‌ی خیلی کم‌نوری است که چون با چشم دیده نمی‌شود و از قدر ۱۲/۵ می‌درخشد، به همین علت است معمولاً آلفای قنطورس به عنوان نزدیک‌ترین ستاره‌ی به زمین نام‌آشنا‌تر است.  آلفای قنطورس را می‌توان در صورت مساعد بودن هوا از  نواحی جنوبی ایران مشاهده کرد.

جالب است بدانید تمام ده ستاره‌ی پرنور آسمان شب همگی از خورشید خیلی خیلی بزرگ‌تر هستند به جزء آلفای قنطورس. شاید به همین علت یعنی شبیه‌بودن و تقریباً هم‌اندازه بودن و البته نزدیکی این دو ستاره با خورشید مخصوصاً آلفای قنطورس B نظر دانشمندان را برای جست‌وجوی  سیارات زمین مانند پیرامون این دو ستاره به خود جلب کرده است. (خبری که به تازگی در این درباره منتشر شد را اینجا بخوانید.)

مدیر

www.canot.ir کانوت

0 دیدگاه

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید