نمونه‌گیری مقتدرانه‌ی اسیریس-رکس از سطح سیارک

 نمونه‌گیری مقتدرانه‌ی اسیریس-رکس از سطح سیارک

مدیران مأموریت اسیریس-رکس ناسا با اعتماد به نفس خاطر نشان کردند که در ۲۰ اکتبر طی مانور “تماس و برداشت” یاTAG  موفق به نمونه‌برداری از سطح سیارک بنو شده‌اند. روز ۲۱ اکتبر، ۲۴ ساعت پس از این عملیات، مدیران ناسا مدعی شدند که عکس‌های گرفته شده از سطح این سیارک در این مانور، وضوح بالایی دارند و نمونه‌گیری دقیقا از جایی صورت گرفت که باید انجام می‌شد.

نمونه‌گیری با فرود بازوی رباتی بر روی سطح سیارک انجام شده است. این کاوشگر پس از تماس، در عرض ۶ ثانیه نمونه‌گیری را انجام داده و بعد آنجا را ترک کرده است. جیم بریدنستین درباره‌ی این تصاویر گفت: این پروژه گام به گام به همان شکل پیش رفت که باید می‌رفت. در حقیقت مانور اسیریس-رکس معرکه بود.

دانته لائورتا، محقق ارشد اسیریس-رکس دانشگاه آریزونا گفت: تمامی سیستم‌ها کار خود را بسیار دقیق انجام دادند. سطح سیارک هم برای انجام این مأموریت بسیار مساعد بود و طبق تصاویر، این پروژه کاملا موفقیت‌آمیز بوده است.

فضاپیما درست درون دهانه‌ای کوچک به نام نایتینگل )بلبل) فرود آمد. ریچ برنز، مدیر پروژه‌ی اسیریس-رکس در مرکز پرتاب فضایی ناسا گفت: ما در حال حاضر ۳۲۰ میلیون کیلومتر از زمین دور هستیم ولی فقط یک متر با سطح این سیارک فاصله داریم.‌ این مأموریت برگ زرینی در دفتر کار ما خواهد بود.

باید این نکته را یادآوری کنیم که اگر سطح سیاره بیش از حد سنگی و صخره‌ای بود، نمونه‌برداری سخت می‌شد؛ ولی شانس آوردیم که مواد روی سطح سبک بودند. لائورتا با اشاره به یکی از عکس‌ها خاطر نشان کرد: بازوی مکانیکی نمونه‌بردار به سنگی ۲۰ سانتیمتری نزدیک شده و کمتر از دو ثانیه بعد، سنگ مورد نظر متلاشی شده است.

بازوی این کاوشگر کمی فشار به سطح وارد کرده که به نظر لائورتا این اتفاق برای فعالیت‌های آزمایشگاهی مساعد است. نتایج بدست آمده وقتی عالی هستند که این بازوی رباتی کمی به سمت درون سطح نفوذ کند تا گاز نیتروژن و رگولیت آزاد شوند. با اینحال، چند روز زمان لازم است تا دانشمندان اطمینان پیدا کنند که چه مقدار مواد از سطح سیارک جمع‌آوری شده است.

در مرحله‌ی اول، دوربین عکس‌هایی از این بازوی مکانیکی می‌گیرد تا موادی که جمع‌آوری شده را در نهایت روی پدها یا پلیت‌هایی بگذارد. در مرحله‌ی بعد کنترل‌گرها کاوشگر را به آرامی می‌چرخانند تا میزان تغییر در اینرسی را که در اثر مواد برداشتی ایجاد شده است. بسنجند. به گفته‌ی لائورتا، این کار انجام می شود تا جرم مواد به درستی در هر ۲۰ گرم تعیین گردد.

هدف این مأموریت که در صدد شناخت منشأ توصیف طیفی، تعیین منبع و کاوش رگولیت امن بوده، در حقیقت جمع‌آوری ۶۰ گرم نمونه بوده است. هرچند که لائورتا و دیگر همکارانش خیلی بیش از این را انتظار دارند. محققان در روز۳۰ اکتبر نتایج بررسی‌هایشان را اعلام خواهند کرد. اگر جواب مثبت باشد، نمونه را بسته‌بندی و آماده می‌کنند تا در زمان ترک این سیارک، مارس ۲۰۲۱، به مقصد زمین حرکت کرده و در سپتامبر ۲۰۲۳ به زمین برسند.

لائورتا گفت: بدین صورت پرونده‌ی مأموریت اسیریس-رکس بسته می‌شود. تیم علمی درباره‌ی جمع‌آوری اطلاعات بیشتر و بررسی نمونه‌ی بدست آمده، خیلی شوق و ذوق دارند. ما همه با هم یک تیم هستیم؛ بنابراین این سؤال همه‌ی ماست. ما اطمینان داریم که این نمونه صحیح و سالم به زمین خواهد رسید. اصلا دوست نداریم خطری این برداشت موفقیت‌آمیز را تهدید کند.

 

منبع: spacenews.com/nasa-confident-osiris-rex-collected-asteroid-samples

مدیر

www.canot.ir کانوت

0 دیدگاه

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید