رصدخانه لاسیلا به عنوان شروع کار مجدد از این سیارات درخشان عکس‌برداری کرد

 رصدخانه لاسیلا به عنوان شروع کار مجدد از این سیارات درخشان عکس‌برداری کرد

 

تلسکوپ فناوری جدید رصدخانه جنوبی اروپا (NTT) در رصدخانه لاسیا، واقع در صحرای آتاکامای شیلی است. این تلسکوپ با شروع فعالیت‌های محدود علمی، منظره جالبی از سه همسایه سیاره‌ای ما را به ثبت رسانده است؛ مشتری، مریخ و زحل. این سه سیاره درخشان در آسمان آن شب قابل مشاهده بودند. این رویداد رصدی همزمان با آزمایش ابزار چند منظوره EFOSC2 NTT توسط تیم عملیاتی بود. رنگ‌های نارنجی، زرد و مایل به قرمزی که از این 3سیاره دیده می شود، حاصل ترکیب تصاویر گرفته شده توسط این ابزار با استفاده از 5فیلتر مختلف است.

این تصویر مونتاژی از تصاویر گرفته شده از این سه سیاره را نشان می‌دهد. اندازه‌های نسبی دیده شده در این تصویر متناسب با اندازه ظاهری این سیارات در آسمان است. مریخ نسبتاً بزرگ و روشن به نظر می‌رسد زیرا در زمان ثبت این تصویر، مریخ در مقابله بوده است؛ یعنی زمین بین مریخ و خورشید قرار گرفته بود.

پس از انجام این تست‌های موفق، هفته گذشته اقدامات علمی بسیار محدودی با این ابزار شروع شد. درواقع این شروع مجدد فعالیت پس از وقفه ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا است. این فعالیت محدود تحت شرایط سختگیرانه بهداشتی و توسط تعداد افراد کمی انجام می‌شود؛کسانی که از ابزارهای ویژه‌ای استفاده می‌کنند تا با ستاره‌شناسانی که رصدهای از راه دور را انجام می‌دهند، تعامل داشته باشند.

اعتبار تصویر: ESO

مدیر

www.canot.ir کانوت

0 دیدگاه

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید