پوشش تلویزیونی ناسا از مأموریت بعدیِ تأمین تدارکات ایستگاه فضایی توسط SpaceX

 پوشش تلویزیونی ناسا از مأموریت بعدیِ تأمین تدارکات ایستگاه فضایی توسط SpaceX

یک موشک فالکون9 اسپیس‌ایکس در روز 17 اسفند 1398 ساعت 8:20 صبح به وقت ایران به فضا پرتاب شد. این مأموریت که از مجتمع پرتاب فضایی40 در مرکز نیروی هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا انجام شد، بیستمین مأموریت تأمین تدارکات اسپیس‌ایکس (CRS-20) برای ناسا بود. طی این مأموریت، محموله بدون سرنشین فضاپیمای دراگون را به ایستگاه فضایی بین‌المللی حمل  کرد..

امتیاز تصویر: ناسا/ Tony Gray و Tim Terry

 

اسپیس‌ایکس، ارائه‌دهنده‌ تجاری خدمات باربری برای ناسا، روز شنبه 15 آذر ساعت 20:09 به وقت ایران را برای پرتاب بیست‌ویکمین مأموریت تجاری خود در نظر گرفته است. این مأموریت که با هدف تأمین مجدد تدارکات (CRS-21) برای ایستگاه فضایی بین‌المللی برنامه‌ریزی شده است از مجتمع پرتاب  39Aدر مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا انجام خواهد شد. مأموریتِ CRS-21 تحقیقات علمی، تدارکات و تجهیزات را برای ناسا انتقال می‌دهد. این نخستین مأموریت اسپیس‌ایکس از دومین قرارداد تجاری تأمین تدارکات بین این شرکت و ناسا خواهد بود. در روز جمعه و شنبه؛ 14 و 15 آذر، پوشش زنده پرتاب به همراه رویدادهای پیش از آن در تلویزیون و وب‌سایت ناسا پخش خواهد شد.

فضاپیمای به‌روزشده‌ دراگون حاوی تدارکات و محموله‌هایی خواهد بود؛ از جمله: مواد مهم برای پشتیبانی مستقیمِ ده‌ها مورد از بیش از ۲۵۰ تحقیق علمی و پژوهشی که طی سفرهای اکتشافیِ ۶۴ و ۶۵ انجام خواهند شد. علاوه بر تأمین تحقیقات برای ایستگاه، محفظه‌ بدون فشارِ دراگون هوابندِ بیشاپ (Bishop) متعلق به شرکت نانورکس (Nanoracks) را نیز حمل خواهد کرد. هوابندِ بیشاپ؛ اولین هوابند ایستگاه فضایی با بودجه‌ تجاری، یک قطعه هوابندی‌شده است که برای انتقال محموله بین درون و بیرون ایستگاه فضایی استفاده می‌شود. این هوابند علاوه بر فراهم‌کردن محفظه‌ بارگیری، تست ابزارهای روباتیک و استقرار ماهواره، به عنوان یک جعبه‌ابزار بیرونی برای فضانوردانی که راهپیمایی فضایی اجرا می‌کنند نیز به کار می‌رود.

حدود ۱۲ دقیقه بعد از پرتاب، دراگون از رانشگرِ دوم موشک فالکون9 جدا خواهد شد و یک سری از انفجارهای رانشی به‌دقت‌ طراحی‌شده را برای رسیدن به ایستگاه فضایی آغاز خواهد کرد. زمانِ رسیدن به ایستگاه فضایی برای یکشنبه 16 آذر برنامه‌ریزی شده است. فضاپیمای دراگون به طور خودکار در ماژول هارمونی ایستگاه فضایی پهلو خواهد گرفت. این مأموریت توسط گروه 64 نفره‌ای از مهندسان پرواز Kate Rubins و ‌Victor Glover از عملیات نظارت ناسا انجام خواهد شد.

فضاپیمای دراگون بعد از حدود یک ماه اتصال به ایستگاه فضایی، همراه با تحقیقات و محموله‌ بازگشتی به زمین برمی‌گردد. دراگون برای بازگشت به زمین در اقیانوس اطلس فرود خواهد آمد.

پوشش کامل مأموریت به صورت زیر است:

جمعه 14 آذر

  • 22:30: فرصت‌های رسانه‌ایِ رو در رو با محققان اصلی بررسی محموله‌های CRS-21 در سایت مطبوعاتی کندی. (با رعایت پروتکل‌های ایمنی کووید-19)
  • زمان آن بعداً تعیین می‌شود: کنفرانس خبری پیش از پرتاب، از کندی با حضور نمایندگانی از برنامه‌ ایستگاه فضایی بین‌المللیِ ناسا، اسپیس‌ایکس و بال فضاییِ چهل‌و‌پنجمِ نیروی هوایی ایالات متحده (45th Space Wing).

شنبه 15 آذر

  • 19:45: آغاز پوشش تلویزیونی ناسا برای پرتابِ مقرر در ساعت 19:54

یکشنبه 16 آذر

  • 18:00: آغاز پوشش تلویزیونی ناسا برای پهلوگیریِ دراگون در ایستگاه فضایی.
  • 20:00: پهلوگیری.

 

منبع: nasa.gov/press-release/nasa-tv-coverage-set-for-next-space-station-resupply-mission-with-spacex

مدیر

www.canot.ir کانوت

0 دیدگاه

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید